post image

KEDİ VE KÖPEKLERDE SU TÜKETİMİ

Ortalama bir insan vücudunun %60'ı sudan oluşur. Hayvanlar için de bu seviye oldukça benzerdir. Su, genel olarak yaşam için gerekli olduğu gibi, tüm hayvanların vücutları için de gereklidir.

Su, vücuttaki tüm kimyasal süreçler için olmazsa olmazdır. Akciğerlerden böbreklere kadar tüm organların fonksiyonlarında hayati önem taşır. Kana karışan su, hücrelere besin ve oksijen taşıyarak iç organların çalışmasına yardımcı olur, iç organları nemli tutarak vücut ısısını dengeler ve korur, ayrıca böbreklerin toksinleri atmasına olanak sağlar. Küçük dostlarımızın metabolizmasını düzenleyen tüm hayati süreçler suya ihtiyaç duyar. Hormonların düzenli salgılanmasından tutun, sinir sisteminin düzgün çalışmasına dek vücuttaki tüm yaşamsal faaliyetler yeterli miktarda su olmadan gerçekleşemez.

Bazen kedi ve köpeklerin çok fazla su içtiğinden endişe duyan evcil hayvan sahipleriyle konuşuruz. Su ihtiyaçları türden türe değişir mi? Ne kadarı yeterli ve aşırı olarak kabul edilir? Az ya da çok su içmek hangi hastalıkların işaretidir? Özellikle havaların ısınması ve yaz aylarına girmemizle birlikte su tüketimi dikkat edilmesi gereken bir konu haline geliyor. İşte evcil hayvanlarda su tüketimi hakkında bilmeniz gereken her şey.

Bir köpeğin yaşı, büyüklüğü ve ne kadar hareket ettiği ve ne ile beslendiği, içmesi gereken su miktarını değiştirir. Sağlıklı bir köpeğin kilogram başına 60-80 ml (1/2 bardak) su tüketmesi önerilir. Yani 5 kg ağırlığındaki bir köpek günde 300-400 ml (1,5-2 bardak) su tüketmelidir. Özellikle evcil köpekler sürekli olarak kuru mama ile beslendiği için taze ve serin suya olan ihtiyaçları yüksektir. Çünkü yaş mamalar % 70’ e yakın sıvı içerirken, kuru mamalarda oran % 10’ dur. Bu sebeple evcil hayvanınız kuru mama ile besleniyorsa yeteri kadar su içtiğinden emin olmalısınız.

Yavru köpekler sıvı ihtiyacını anne sütünden de sağladığı için daha az su tüketebilir ama anne sütü sonrasında bu durum kontrollü olmalıdır.

Kediler, köpeklerden daha düşük su tüketimine sahiptir. Yavru kediler, anne sütü içtikleri dönemde sıvı ihtiyaçlarını anne sütünden karşılar fakat anne sütünden kesildikten sonra düzenli su içmeleri gerekir. İdeal miktar günde kilogram başına 40-60 ml'dir (1/4 su bardağı). Yani kediniz 4,5 kg ise, bu günde 180-270 ml su tüketmesi anlamına gelir. Bu miktar tükettiği kuru mama miktarına bağlı olarak artabilir. Yediği kuru mama miktarının en az 4 katı su içmelidir.

Yeterince su tüketmemiş bir köpek ya da kedi uyuşuk olabilir, gözleri donuk görünebilir, tükürüğü yapışkan ve diş etleri daha koyu olabilir. Böbrekleri sağlam çalışıyorsa susuz kalmış bir köpek ya da kedinin idrarı kötü kokar. Ayrıca idrarı koyu sarı renktedir. Bununla beraber böbrek hastalığına sahip bir kedi ya da köpeğiniz varsa idrarı susuz kalsa bile açık renkte olabilir. Eğer küçük dostunuzda bu belirtileri gözlemliyorsanız hemen bir Veteriner Hekime danışmalısınız.

Evcil hayvanınızın aşırı su tüketimi ve idrar yapması bir hastalık belirtisi olabilir. Uyuşukluk, bulantı, koordinasyon kaybı, sersemlik, sendeleme, damarların görünümünde belirginleşme, büyümüş göz bebekleri, salya artışı ve kusma gibi semptomlar gözlemlenebilir. Bu semptomlar, aşağıdakiler gibi bir dizi ciddi hastalığın belirtileri olabilir:

• Şeker hastalığı
  • Böbrek hastalığı
  • Hormonal bozukluklar

Evcil hayvanınızın normalden çok daha fazla su içtiğini ve idrarını yaptığını fark ederseniz hemen Veteriner Hekiminize danışmalısınız. Hızlı teşhis ve zamanında tedavi çok önemlidir.

Ayrıca, özellikle sıcak yaz günlerinde, bazı evcil hayvanların sık idrara çıkmadan su alımında hafif ila orta dereceli artışlar olabileceğini unutmayın.