post image

KÖPEKLERDE YAYGIN KORKULAR VE FOBİLER NELERDİR?

Köpeklerin duyuları çok keskindir. İnanılmaz bir koku alma ve işitme yetenekleri bulunmaktadır. Bu duyular onların hayatta kalması adına çok önemli avantajlar sunsa da zaman zaman farklı korkular yaşamalarının da nedeni olabilir. Bu korkular sosyalleşme eksikliği, geçmişte yaşadığı olumsuz bir deneyimden veya bambaşka sebeplerden kaynaklanıyor olabilir. Köpeklerde korku belirtileri arasında çömelme, titreme, salya akıtma, havlama, yıkıcı davranışlar ve bazı durumlarda saldırganlık bulunur.

Köpeğiniz korkuyor mu? Bu korkunun nedenini belirleyebildiniz mi? En yaygın köpek korkuları ve fobilerinden bazılarını öğrenerek köpeğinize bu konuda yardımcı olabilirsiniz.

• Gök Gürültüsü

Gök gürültüsünün köpeklere korku aşılamasının birkaç nedeni vardır. Bunlardan en belirgin olanı yüksek sestir. Gök gürültüsü korkusunun ardındaki diğer daha bilimsel sebep ise statik elektriğin havaya salınmasıdır. Köpekler bu statiği tüyleri boyunca karıncalanma olarak yaşarlar. Bu nedenle birçok köpek, gök gürültüsü sırasında statik elektriğe maruz kalmaktan kaçınmak için evdeki toprak zeminli alanlara kaçmaktadır.

• Havai Fişekler

Bir başka yaygın köpek fobisi, havai fişek korkusudur. Gök gürültüsü korkusuna benzer şekilde, havai fişeklerin yüksek ve öngörülemeyen sesleri, şiddetli ışık gösterileri birçok köpeğin korkudan titremesine sebep olur. Bu korku köpeğin kaçmasına ve kaybolmasına bile neden olabilir. Havai fişek korkusunu şiddetli yaşayan köpeklerin veteriner hekim tavsiyesiyle kaygı önleyici ilaçlar veya yatıştırıcı ilaçlar kullanması gerekebilir.

• Araba Korkusu

Bazı köpekler arabaya binmekten korkarlar. Bu korku genellikle araba yolculuklarına erken yaşta alışmamasından kaynaklanmaktadır. Ayrıca, arabada midesinin bulanması, arabaya bindikten sonra barınağa bırakılması veya sadece veteriner kliniği ziyareti için araba yolculuğu yapması gibi olumsuz deneyimlerden sonra da gelişebilir.

Arabanın kapısını açmak, içeri girmek, biraz zaman geçirmek ve sonra dışarı çıkmak veya evin ya da mahallenin etrafında kısa bir gezintiye çıkmak gibi küçük adımlarla arabaya karşı korku tepkilerinin üstesinden gelmek mümkündür. Her başarılı adımdan sonra, olumlu bir takdir oluşturmak için onları ödül mamaları ile ödüllendirebilirsiniz.

• Veteriner Kliniği Korkusu

Köpeklerin birçoğu veteriner klinikleri ziyaretinden korkar. Bunun temel nedeni kliniklerde onlar için yabancı birçok ses olması, birçok farklı kokunun bulunmasıdır. Ek olarak farklı insanlar tarafından dokunulmak, kısıtlanmak ve muayene olmakla ilgili kaygıları da bulunabilir. Köpeklerde veteriner kliniği korkusunu azaltmanın en etkin yollarından biri kliniklere sosyal amaçlı ziyaretlerde bulunmak olabilir.

• Yalnız Kalma Korkusu

Köpekler sahipleri evden çıktığı anda yıkıcı davranışlar sergileyebilirler, aşırı havlayabilir ve yalnız kaldıklarında evdeki eşyalara zarar verebilirler. Köpeklerde yalnızlık korkusunun aşılması çok kolay olmamakla birlikte mümkündür.

• Yabancılardan ve Diğer Köpeklerden Korkma

Köpekler bazı durumlarda daha önce hiç tanımadıkları ve herhangi bir şekilde karşılaşmadıkları yabancılardan korkabilirler. Üstesinden gelmesi oldukça zor bir durumdur. Yabancılardan korkan köpeklerin o kişileri zorla kabul etmeleri için çaba harcamak köpeklerin agresif olmasına neden olabilir. Bu durumda izlenmesi gereken en temel unsur köpeklerin kontrollü ve yavaş şekilde sosyalleştirilmeleridir.